Wie een horecazaak uitbaat weet hoe belangrijk hygiëne is. De controles van het voedselagentschap zijn streng en grondig, en wie hier geen oog voor heeft kan zware straffen verwachten. Professionele ongediertepreventie en bestrijding is daarom een cruciaal element in het beleid van een horecazaak. Een ongediertebestrijdingsplan alsook een reinigings- en ontsmettingsplan is dan ook een wettelijke verplichting van de FAVV voor alle Belgische horecazaken. Daarnaast moeten de ongediertebestrijdingsmethoden voldoen aan de HACCP-normen. Onze experts van De Verdelger geven graag een woordje uitleg!

Veelvoorkomende ongedierte in horeca zijn volgens onze experten ratten, muizen, kakkerlakken, mieren, wespen en vliegen, en in de hotels kan er ook sprake zijn van bedwantsen. Ongedierte vormt een zeer onaangename verrassing voor uw gasten, en u wilt hun ervaring niet vergallen met dergelijke problemen. 

 

Gevolgen van ongedierte

Ongedierte vormt een groot gevaar voor de hygiëne van een horecazaak. Ze bevuilen het voedsel en hun uitwerpselen vormen een groot risico. Voedselvergiftigingen en ziektes zoals Salmonella en E. Coli zijn courante gevolgen van ongedierteproblemen. Daarnaast berokkenen ze ook schade aan de infrastructuur van de zaak, zoals aan houten meubelen, muren, isolatie en kabels. Ernstige gevolgen hiervan zijn het uitvallen van bepaalde machines waardoor de zaak financieel verlies kan lijden, maar bijvoorbeeld ook kortsluiting en brandgevaar.

Tegenwoordig hebben klanten veel invloed over de reputatie van een horecazaak. Met één negatieve review kan je al snel veel potentiële klanten verliezen. Een recensie over een hygiëneprobleem kan het imago van een zaak lang schaden, en bovendien biedt je geen goede customer experience aan je klanten. Ook negatieve mond-aan-mondreclame kan snel verspreid geraken, wat op termijn een financiële ramp kan veroorzaken.

 

De gevoelige zones in een horecazaak

De plaatsen waar het vaakst ongedierteproblemen voorkomen zijn volgens onze experts de bar, de keuken, de opslagplaats voor voeding, de afvalplaats en het gedeelte waar de klanten vertoeven.

Vraag klanten daarom steeds om ramen en deuren te sluiten en om huisdieren weg te houden uit zones waar voeding voorkomt. Controleer, verpak en reinig voeding steeds op een correcte manier en houd houdbaarheidsdata goed in de gaten. Afval wordt best dagelijks weggegooid in een afgesloten afvalbak of container buiten.

 

Hulp nodig bij het bestrijden van ongedierte in uw horecazaak?

Een veelvoorkomend probleem is dat uitbaters helaas veel te lang wachten alvorens ze ongedierte bestrijden. Deze dieren kunnen zich in een recordtempo verspreiden, waardoor ze zeer snel een plaag kunnen vormen. Daarom biedt De Verdelger ook een zeer snelle service aan: Voor 12 uur bellen is dezelfde dag nog bestrijding. Bovendien gaan onze experts zeer discreet te werk en gebruiken ze enkel producten die voldoen aan de HACCP-normen.  Ter plaatse geven ze gedetailleerde en gepersonaliseerd advies om de preventie in de toekomst te optimaliseren. Met De Verdelger als partner tegen ongediertebestrijding en -preventie maken deze ongewenste gasten geen schijn van kans.

Plan een afspraak in
of bel ons meteen